SVIT
Velké Meziříčí 2024
2024 architektonická soutěž, 1 cena
autor: GRIMM Architekti – Rudolf Grimm a Martina Grimmová
spolupráce: Filip Vlach, Barbora Váchová, Florencia Civitarese, Jan Špaček
vizualizace: Lukáš Fišer
Anotace
Pracujeme v kontextu malého města s Velkým potenciálem. Vidíme a pojmenováváme kvality stávajících prostorů. Doplňujeme strukturu, otevíráme výhledy, propojujeme místa.
Nechceme podléhat dogmatu. Vize se stávají skutečností, pokud máme odvahu je následovat. Přesto, že respektujeme historii města se všemi otisky, událostmi a osudy jeho obyvatel, hledáme a předkládáme neotřelá řešení. Přinášíme nové podněty pro diskuzi v čase a v prostoru a dotváříme centrum města pro každodenní život jeho obyvatel.
Citát
„vždyť je to město, mami, to nebude hotové nikdy.“
David Sim
Autorská zpráva
Kontext historické centra a jedinečná morfologie okolí formují novou čtvrť. Přirozenou páteří území je řeka Balinka, kterou doplňujeme parkem a zklidněnou ulicí. Mezi nivu řeky, Čechovy Sady a ulici Třebíčskou je vložena zástavba. Základním konceptem řešení je vytvoření kompaktní zástavby s důrazem kladeným na efektivní správu a fungování vybavenosti, maloobchodu i dopravy. Úsporný energetický přístup a hospodárné nakládání s vodou reaguje na požadavky budoucnosti. Příjemný život a sociální soudržnost v sousedství je vytvořena dostupností bydlení, vybavenosti a veřejnými a kvalitními rekreačními plochami pro setkávání.
Krajinné řešení pracuje s rozšířením říčního koridoru do nábřežního parku. Prostor pro open-airakce včetně dětského hřiště je jeho součástí. Čechovy Sady respektuje návrh jak v půdorysné stopě, tak v zachování pěšin. U nové zástavby měkce přechází Sady do dvora a zahrad. Prostupy pro pěší člení liniovou zástavbu v nivě řeky a tvoří propojení mezi Sady a nábřežním parkem. Domy u ulice Třebíčská a prostory mezi nimi navazují na atmosféru Čechových Sadů. Svah u „Floridy“ je překonán novým schodištěm a výtahem. V jižní části území jsou Čechovy Sady ponechány ve své divokosti. Přes zahradu Katovny a přírodní zahradu Ekocentra zde zelená plocha navazuje na soutok řek a propojuje se s celoměstským systémem zeleně.
Navržené krajinné prvky doplňuje stromořadí v uličním prostoru nábřeží i stromové patro měnící mikroklima v parku u Balinky. Odtok dešťových vod je zpomalen zelenými střechami i komplexním kaskádovitým řešením průlehů v celém území. Kombinace retence, zálivky a vsakování na veřejných prostranstvích je vyřešena mírnou modelací stávajícího terénu.
Nová zástavba reaguje na charakter sousedství, morfologii, výhledy i prostupnost územím. Kompaktní zástavba u řeky je kombinována s bodovými domy u ulice Třebíčské. Půdorysná stopa budov je optimalizována s ohledem na zachování maximální plochy pro veřejná prostranství v centru města. Výškové uspořádání zástavby nechává prostor pro diskusi ohledně hustoty zastavěnosti a koncentrace obyvatel v centru města. Sousedství je navrženo obytné s vysokým podílem vybavenosti. Typologicky se jedná o bytové domy s vybaveností v parteru a nižších patrech. V severní části je uvažován objekt veřejné vybavenosti. Pro mateřskou školu je v území několik vhodných lokalit.
Prostranství v území nabízejí rozmanitost i různou míru soukromí. Ulice u Balinky má charakter nábřežní promenády pro každodenní život podpořený vybaveností v parteru budov. Dvůr zástavby se zahradami tvoří soukromou a polosoukromou část a vnáší přehled a pocit bezpečí do Čechových Sadů.
Území je dopravně obslouženo prodloužením ulice Pod Strání a případným novým přemostěním do ulice Komenského. Zklidněná ulice je obousměrná a ukončená v severní části u Nového Svitu obratištěm a vjezdem do parkovacího domu. Parkovací dům je zde umístěn s ohledem na co nejkratší docházkovou vzdálenost na náměstí a obsloužen je zároveň i vjezdem z Třebíčské. Ulice v režimu sdílené zóny slouží chodcům, cyklistům i pomalé automobilové dopravě. Uliční prostor je doplněn stromořadím, které stíní předzahrádky i minimální krátkodobá a zásobovací stání.
Parkování na nábřeží je řešeno za domy garáží s pobytově upravenou zelenou střechou. Garáž je v celé délce průjezdná a v rámci jednotlivých částí zástavby přístupná třemi vjezdy. Parkování v bodových domech je řešeno v podlaží v úrovni vjezdu z Třebíčské. V případě požadavku na navýšení kapacit parkování u soukromých objektů, je možné využít zakladače, které mohou navrhované kapacity zdvojnásobit.